Dlaczego systematyczność treningów jest ważna?

Agata Wieczorek

 

Bez systematyczności większość naszych wysiłków na treningach nie przynosi spodziewanych efektów. Jak my myślicie dlaczego?

Podam pewien przykład, o którym nie raz słyszałam. Masz duży zapał do treningu i postanowienie, że coś ze sobą zrobisz od nowego tygodnia. Jest poniedziałek, robisz trening, dajesz z siebie 150%. Czujesz się super i jesteś z siebie dumny. Jednak przychodzi wtorek i kolejny dzień zaczynają się wymówki. Robisz sobie przerwę bo musisz odpocząć, bo masz zakwasy, bo trenowałeś przecież ostatnio ta ciężko. Potem kolejne dni to już prawie weekend i zawsze jest coś innego ważnego do roboty. Nadchodzi kolejny poniedziałek i historia się powtarza.

Możesz tak zaczynać od nowego miesiąca lub od Nowego Roku jednak brak systematyczności osłabia Twój zapał bo nie osiągasz efektów i co raz gorzej jest „zacząć od nowa”.

Nasze ciało, a dokładnie mięśnie potrzebują wielu powtórzeń, aby zapamiętać ruch i zaadaptować się do wysiłku, a w rezultacie być gotowym na jego większe dawki. Już pierwszy trening sprawia, że zwiększamy swoje zdolności wysiłkowe. Ale jeśli nie będą one podtrzymywane kolejnymi bodźcami, czyli następnymi treningami, z czasem zanikną, a my znowu znajdziemy się w punkcie zero.  Także jeżeli nasz zapał skończy się po paru przebytych treningach i zrobimy za długą przerwę aby odpocząć, to nasze starania pójdą na marne. Trzeba będzie zaczynać od początku. Zaczynając za każdym razem z tego samego miejsca, wpadamy w tzw. stagnację treningową, co powoduje pogorszenia naszej motywacji, przestajemy wierzyć w sukces.

Co zrobić by utrzymać systematyczność a przy tym osiągnąć swój rezultat? Oto kilka moich wskazówek:

  • Zapisz swoje cele treningowe, co chcesz osiągnąć (np. redukcja kg, zwiększyć masę mięśniową, wyrzeźbić sylwetkę, poprawić kondycję itp.). Najlepiej trzymaj to co zapiszesz w widocznym miejscu aby co dzień móc to przeczytać. Pomoże Ci to w utrzymaniu motywacji i uświadamianiu po co to robisz.
  • Postaraj się zaplanować swój tydzień tak aby pogodzić swoje obowiązki i znaleźć czas na treningi. Masz z tym problem? Jest wiele pomocnych wskazówek jak zarządzać swoim czasem, które znajdziesz np. we wcześniejszym blogu.
  • Trenuj regularnie, co nie oznacza raz w tygodniu czy raz na miesiąc 😉 Jeżeli więc zależy ci na skutecznym treningu, musisz podejmować go z odpowiednią częstotliwością. Kolejny trening powinieneś wykonać przed ustąpieniem zmian, które wywołał poprzedni wysiłek. Najczęściej osobom początkującym zaleca się trenować co 2-3 dni (czyli 2-3 razy w tygodniu). Wtedy z pewnością, z czasem zobaczysz efekty, a to da ci “kopa” do dalszej pracy nad swoją sylwetką.
  • Rób przerwy i pamiętaj o dobrym odpoczynku. Brak przerwy też Ci nie pomoże – nawet osoba dopiero odkrywająca zasady systematycznego treningu szybko zauważy, że wypoczęty organizm ma więcej energii, a więc trening przychodzi łatwiej i daje lepsze efekty. Zadbaj więc sen, rozciąganie i relaks.
  • Nie zapominaj o zdrowej diecie. Poprawa nawyków żywieniowych wpływa na nasze lepsze samopoczucie, zdrowie, szybszą regenerację i jest niezbędna do osiągnięcia naszych efektów.
  • Nie zaczynaj „za mocno”. Nie przesadzaj na początku z obciążeniem, zwiększaj je stopniowo aby się nie przetrenować i nie zrobić sobie krzywdy. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy skontaktuj się z wykwalifikowanym trenerem Twojego klubu fitness. Jeżeli bierzesz udział w zajęciach grupowych powiedz trenerowi, że zaczynasz on poradzi czego unikać lub poda alternatywę dla trudniejszych ćwiczeń.
  • Znajdź partnera do ćwiczeń. Razem będzie raźniej i ciężej odpuścić trening gdy komuś coś obiecasz. Możecie się razem motywować, przypominać o treningach i pomagać gdy słabnie zapał. Dzięki temu możesz częściej spotykać się z przyjacielem, dla którego brakowało ci czasu.
  • Trenuj w klubie fitness bo wykupując karnet motywujesz się do wykorzystywania go i realizowania treningów. Nawet w obecnej sytuacji gdy trzeba zostać w domu klub zapewni ci regularne zajęcia z trenerami.

Życzę Wam realizacji swoich celów.

Powodzenia!

Nasz kanał Youtube

Data Not Found.

Access Not Configured. YouTube Data API has not been used in project 286788615885 before or it is disabled. Enable it by visiting https://console.developers.google.com/apis/api/youtube.googleapis.com/overview?project=286788615885 then retry. If you enabled this API recently, wait a few minutes for the action to propagate to our systems and retry.